понедельник, 2 апреля 2012 г.

Конспект уроку художньої культури у 9 класі



Тема:     Жанрова палітра музичного мистецтва (продовження). Музично-театральні жанри (опера,                                                                 балет, оперета, мюзикл), напрями музики масових жанрів (джаз, рок-, поп-музика).
Мета:     Ознайомити  учнів із музично-театральними жанрами та формами, напрямками музики масових жанрів; розвивати вміння їх аналізувати, встановлювати зв'язок між творами музичного та образотворчого мистецтв; виховувати емоційну чутливість до творів різних видів мистецтв.
Тип уроку: Інтегрований, інтерактивний урок з інноваційними методами навчання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
- Діти, на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчати тему «Жанрова палітра музичного мистецтва», а саме знайомимося із музично-театральними жанрами та напрямками музики масових жанрів.
- З уроків музичного мистецтва, української та зарубіжної літератури, радіо, телебачення нам відомі такі слова як опера, балет, оперета, мюзикл, джаз, рок та поп-музика.
- Завдання нашого уроку – дослідити, чи будуть жити в ХХІ столітті такі жанри музичного мистецтва як опера, балет, оперета, мюзикл, і чи, при нагоді, ви захочете відвідати оперний театр, театр оперети чи мюзикл-холли, почути «вживу» театральні постановки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учнівські презентації (самостійне опрацювання теми)
- Для цього окремі групи дітей мали домашнє завдання: розкрити особливості, дати характеристику, виявити специфіку жанрів та продемонструвати нам кращі зразки та надбання окремих жанрів.
- Перед початком презентацій ми прослухаємо музичний фрагмент, а ви спробуйте відгадати до якого саме жанру він відноситься.
( Співаю фрагмент із опери Семена Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм»)
-          Прошу учнів, хто виявив бажання, познайомити ближче нас із музично-театральним жанром опери.
Презентація І. Опера.

( Звучить музика К. Сен-Санса. «Карнавал тварин» «Лебідь»).
-          А зараз ми познайомимося із жанром, у якому вокальна музика відсутня, але він є не менш колоритним, яскравим і цікавим. Як, на вашу думку, що це за жанр?

Презентація ІІ. Балет.

-          А тепер ми знову прослухаємо фрагмент і визначимо жанр музично-театрального мистецтва.
( Звучить арія Містера Ікса із оперети Імре Кальмана «Містер Ікс»).
-          З особливостями оперети нас познайомить …

Презентація ІІІ. Оперета.

-          Як ви вже зрозуміли, із всіх музично-театральних жанрів ми ще не познайомилися із мюзиклом.

Презентація ІV. Мюзикл.

-          А зараз послухаємо фрагмент із мюзиклу українського композитора Ігоря Барнича «Гуцулка Ксеня»

-          Тож давайте спробуємо відповісти на поставлене проблемне завдання: Чи будуть у ХХІ столітті музично-театральні жанри? (Відповіді учнів).

(Звучить «Місячна соната» Л.Бетховена)

-          Так, на нашу думку, ці жанри будуть мати місце серед найпопулярніших видів мистецтв, бо це:
-          красиво (синтез мистецтв);
-          професійно;
-          емоційно;
-          видовищно;
-          спонукають до творчості.
-          Під враженням твору, який зараз звучить (А що саме звучить? – «Місячна соната» Л.Бетховена.), грузинський художник Гурам Доленджашвілі намалював картини, які я хочу вам сьогодні продемонструвати. Хочеться відмітити, що художник мав персональні виставки у Тбілісі, Росії, Болгарії, США, Англії, Франції, Австрії та в інших країнах. Всі картини намальовані простим олівцем. Це вид образотворчого мистецтва – графіка.

( Перегляд репродукцій картин Г.Доленджашвілі разом із прослуховуванням музичного твору)

ІV. Вивчення нового матеріалу
 Вчительська презентація  (з елементами бесіди)
-          Окрім класики існують ще і жанри сучасної масової музики. Це такі як джаз, рок, поп-музика.

Джаз – форма музичного мистецтва, що виникла на межі ХІХ-ХХ століть у США як синтез африканської та європейської культур та отримала згодом повсюдного поширення.
Особливості джазу:
-          ритм – синкопованість, поліритмічність;
-          гармонія – переважання септакордів, ладові особливості (понижена ІІІ ступінь);
-          темброва палітра – стосується як інструментальної так і вокальної музики;
-          імпровізаційність – творення музики під час виконання.

Перші джазові ансамблі мали такий склад:
-          труба;
-          кларнет;тромбон;
-          банджо;
-          контрабас;
-          ударні інструменти;
-          а пізніше – і фортепіано.

Найбільший вклад у розвиток джазової музики зробив видатний трубач і неперевершений вокаліст Луї Армстронг.
-          Зараз ми прослухаємо один із його вокальних творів «Цей прекрасний світ», а ви постарайтеся продемонструвати всім свої знання з англійської мови і розповісти про що йдеться у пісні.

(Звучить «Цей прекрасний світ» Л.Армстронг)

Мабуть, найбільший за діапазоном музичний жанр ІІ половини ХХ століття – рок – музика.

Рок має велику кількість напрямків: від танцювального рок-н-ролу до важкого металу.
Серед усіх напрямків масової популярної музики рок-музика має найбільше коло поціновувачів, слухачів. Адже, зміст пісень – від легкого і невимушеного до похмурого, глибокого і філософського.

Часто рок-музика протиставляється поп-музиці. Чіткої межі між цими поняттями не існує.

Інструментальний склад рок-гурту:
-          електрогітари;
-          бас-гітара;
-          ударна установка;
-          фортепіано або синтезатор.

Серед відомих рок-гуртів:
-          британські: «The Beatles», «Rolling Stones», «Queen»;
-          німецькі: «Scorpions»;
-          російські: «Машина часу», «Кіно», «Акваріум»;
-          українські: «Брати Карамазови», «ВВ», «Океан Ельзи».

(Звучить твір у виконанні рок-групи «Scorpions»)

Наступний жанр масової музики – поп-музика.

В широкому розумінні треба розрізняти популярну музику від поп-музики.
До популярної музики відносять найвідоміші музичні твори, що часто виконуються (класичні, джазові, народні, тощо).

Поп-музика – жанр переважно розважального естрадного музикування і орієнтується на посередній смак.

Найяскравішими представниками поп-музики є шведський квартет «АВВА».

В.Івасюк – засновник кращих традицій української естради. Саме із його творів розпочали свій мистецький шлях народні артисти України – Н.Яремчук, В.Зінкевич, С.Ротару.
Продовжують кращі традиції естради Т.Повалій, А.Лорак та інші.

 (Звучить твір у виконанні Ані Лорак «Я вернусь»)

V. Інструктаж до виконання практичного завдання.

-          Після ознайомлення із музично-театральними жанрами та різновидами музики масових жанрів проведіть такий експеримент: дайте своїм батькам прослухати музичні твори різних жанрів, які подобаються вам і запитайте, чи до смаку вони їм?
Створіть презентацію «Топ-десятка наших батьків».
Узагальнювати презентацію будуть  …
Щоб пояснити батькам про жанри та напрямки музики вам потрібно опрацювати підручник «Художня культура» ст.
VІІ. Творча робота на уроці.
Протягом  уроку ми прослухали багато вокальних та інструментальних творів. Під час слухання ми або відпочиваємо, або отримуємо нові враження. А зараз спробуємо заспівати у джазовому стилі і дізнаємося, чи легко це?
 («The Beatles» «Let it be»(караоке))

Насамкінець хочу побажати вам, щоб на вашій життєвій дорозі звучала тільки хороша професійна музика, яка б приносила і вам, і людям, які вас оточують, лише позитивні емоції  та  естетичну насолоду.

Комментариев нет:

Отправить комментарий